Neler yeni
  • Eğer siz de Kaliteli Genel forum sitesi arıyorsanız, Türkiye'nin en popüler Türkçe forum siteleri arasında yer alan sitemize göz atın. Farklı ilgi alanlarına hitap eden eğlenceli forumlar ile dolu platformumuzda, keyifli vakit geçirebilirsiniz. Siz de bu forum sitesi topluluğuna katılın ve zengin içeriklerin tadını çıkarın!

Şirket-i Hayriye'nin Kuruluşu | 17 Ocak 1851

YapraK

Forum Üyesi
Katılım
9 Ağu 2024
Mesajlar
214
Tepkime puanı
0
Konum
İzmir
3hVkL34.png


Şirket-i Hayriye, 1854'ten 1945'e kadar Boğaziçi'nde yolcu ve yük taşımacılığı yapan vapurculuk anonim şirketi.

17 Ocak 1851'de Reşid Paşa'nın desteği ve dönemin padişahı Abdülmecid'in onaylamasıyla kuruldu. Şirketin özelliği Osmanlı'da kurulan ilk anonim ortaklık olmasıydı. Şirketin kuruluş Nizamnamesi Mecelle sahibi, Türk Hukuk ve Edebiyat adamı Ahmet Cevdet Paşa tarafından hazırlandı. Galatalı banker Manolaki Baltazzi İngiltere'den yandan çarklı 6 vapur birden ısmarladı. Vapurların Türkiye'ye gelmesi 1854'ü buldu. İlk zamanlarda Tersane-i Amire vapurlarıyla aralarında rekabet olmaması için yalnız Eminönü ile Boğaz köyleri arasında sefer yapma hakkı verilen şirket, ilk seferini Üsküdar'a yaptı.

Şirketin zaman içinde 77 vapuru oldu. Bunlardan 66 tanesi İngiltere'de, 6 tanesi Fransa'da, 2 tanesi Almanya'da,1 tanesi Hollanda'da, 2 tanesi de İstanbul'da Hasköy'de inşa edildi. Şirketin yolcu vapurlarından başka 3 tane de kömür gemisi oldu. Şirket-i Hayriye'nin ilk kaptanlarının hemen hepsi, çoğu Rum olmak üzere gayrimüslimdi. Şirkette Türk olarak ilk kez Beykozlu Rıza Ömer Kaptan çalıştı.

Şirketin Avrupa yakasında; Salıpazarı, Kabataş, Beşiktaş, Ortaköy, Kuruçeşme, Arnavutköy, Bebek, Rumelihisarı (Kayalar), Boyacıköy, Mirgûn (Emirgan), İstinye, Yeniköy, Tarabya, Kireçburnu, Büyükdere, Sarıyer, Yenimahalle, Rumelikavağı, Altınkum.

Anadolu yakasında da; Haydarpaşa, Salacak, Harem, Üsküdar, Kuzguncuk, Beylerbeyi, Çengelköy, Vaniköy, Kandilli, Küçüksu, Anadoluhisarı, Kanlıca, Çubuklu, Paşabahçe, Beykoz ve Anadolukavağı ile Haliç'te, Sütlüce iskeleleri vardı.

Şirket-i Hayriye, 1911'de Trablusgarp Savaşı, 1912'de Balkan Savaşı ve 1914'ten itibaren de I. Dünya Savaşı yıllarında vapurlarının çoğunu ordunun emrine verdi. I. Dünya Savaşı sona erdiğinde toplam 10 vapurunu kaybeden ve 5 vapuru da kullanılmaz hâle gelen Şirket, iflasın eşiğine geldi. Savaşın sonunda elinde ancak 18 tane vapur kalan Şirket-i Hayriye, ancak devlet yardımıyla ayakta kalabildi.

Cumhuriyet'in ilanından sonra, 1944'te bütün vapurları, Hasköy'deki fabrikası, taşınır ve taşınmaz mal varlıklarıyla satın alınarak devletleştirildi. Vapurları ve mal varlığı Şehir Hatları'na devredildi. 15 Ocak 1945'te çıkarılan 4517 sayılı yasayla, Şirket-i Hayriye, fiilen ortadan kalktı; Türkiye Denizcilik İşletmeleri adını aldı.
 

Genel Forum Sitesi

Forum Siteleri

Forum sitesi arıyorsanız, doğru yerdesiniz! Sitemiz, kullanıcılarımıza genel forum deneyimini en üst düzeyde sunmayı hedefleyen, eğlenceli forum sitesi olarak öne çıkmaktadır. Türkiye'nin en popüler Türkçe forum sitesi olarak, çeşitli konularda zengin içerikler ve sıcak bir topluluk ortamı sunuyoruz. Türkçe forumlar arasında en çok tercih edilenlerden biri olan sitemiz, internet üzerindeki en aktif paylaşım siteleri arasında yer almaktadır.

Genel Forum Sitesi

Farklı ilgi alanlarına sahip kullanıcılarımız için geniş bir yelpazede konulara ev sahipliği yapan forum siteleri platformumuzda, herkes kendi ilgisini çekecek başlıkları bulabilir. Genel forumlar kategorimizde, kullanıcılarımızın merak ettikleri, paylaşmak istedikleri veya sadece eğlenmek için vakit geçirdikleri birçok farklı konuya ulaşabilirsiniz. Türkiye'deki en dinamik genel forum siteleri arasında yer alan sitemizde, aradığınız her şeyi bulmanız mümkün!

Eğer genel forum sitesi arayışındaysanız ve zengin içeriklerle dolu bir topluluğun parçası olmak istiyorsanız, sizi genel forum siteleri dünyamıza davet ediyoruz. Keyifli vakit geçireceğiniz bu platformda yerinizi hemen alın!

Üst